Väitös meritekniikan alalta, DI Sisko Hellgren
Risteilylaivan rakentamisprosessin organisoinnin vaikutus tuotantotehokkuuteen.
Map © OpenStreetMap. Some rights reserved.
DI Sisko Hellgren väittelee 15.12.2016 klo 12 Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulussa, konetekniikan laitoksella, aiheesta Risteilylaivan rakentamisprosessin organisoinnin vaikutus tuotantotehokkuuteen. Väitöskirjan nimi on englanniksi The Bayesian Model for Cruise Shipbuilding: a Process for Production Efficiency and Organization. Väitöksen ala on meritekniikka.
Risteilylaivan rakentamisprosessissa projektiorganisaatiolla on paras todennäköisyys saavuttaa haluttu tavoite tuotantotehokkuuden kannalta. Tämä on tulos tutkimuksesta, joka tehtiin vertailemalla kolmea erilaista organisointitapaa.
Risteilylaivan rakentaminen on monimutkainen tapahtumaketju, jossa tyypillisesti tuhannet ihmiset työskentelevät tuotannon eri vaiheissa. Läpimenoajat ovat tavallisesti useita vuosia. Telakka rakentaa laivan yhteistyössä laajan toimittajaverkoston kanssa. Verkosto koostuu materiaali-, komponentti-, suunnittelu-, työalihankinta-, ja kokonaistoimittajista. Tutkimusta varten risteilylaivan koko rakentamisprosessi mallinnettiin käyttäen hyväksi Bayes-verkkoa kolmen organisaatiotyypin tutkimiseksi. Ne olivat linjaorganisaatio, projektiorganisaatio ja hybridiorganisaatio.
Väitöskirjassa tutkittiin organisaatiotyypin vaikutusta tuotantotehokkuuteen. Tulokset osoittivat, että projektiorganisaatiolla on paras todennäköisyys saavuttaa haluttu tavoite tuotantotehokkuuden kannalta. Näitä tuloksia voidaan käyttää hyväksi perusteena, kun päätetään parhaista mahdollisista organisointitavoista saman-kaltaisissa projekteissa, ei pelkästään laivanrakennuksessa, vaan myös muussa isojen projektien teollisuudessa. Koostettu Bayes-malli on ensimmäinen laatuaan koko laivanrakennusprosessista kuten myös organisaatiotyyppien vertailu.
Vastaväittäjät : Professori Stein Haugen, Norwegian University of Science and Technology, Trondheim, Norja ja professori Kim Wikström, Åbo Akademi, Turku
Valvoja: Professori Pentti Kujala, Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulu, konetekniikan laitos
Väitöskirjan verkko-osoite: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-60-7140-4
Väittelijän yhteystiedot: Sisko Hellgren, hellgrensisko@gmail.com