Väitös koneenrakennustekniikan ja ajoneuvotekniikan alalta, DI Arto Niskanen
Tien kitkasta tietoa älykkäällä renkaalla.
Map © OpenStreetMap. Some rights reserved.
DI Arto Niskanen väittelee 27.7.2017 klo 12 Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulussa, konetekniikan laitoksella, aiheesta Rengas-tiekontaktin aistiminen älykkäällä renkaalla. Väitöskirjan nimi on englanniksi Sensing the tyre-road contact by intelligent tyre. Väitöksen ala on koneenrakennustekniikka, ajoneuvotekniikka.
Rengas-tiekontakti on kriittinen osa-alue ajoneuvojen ja liikenteen turvallisuutta. Tätä kontaktia ei suorasti mitata nykyisissä ajoneuvoissa vaan ajonvakautusjärjestelmät perustuvat muun muassa auton korin liikkeitä mittaaviin antureihin. Etenkin autonominen ajaminen on nostanut esiin tarpeen yhä tarkemmasta rengas- tiekontaktin havainnoinnista. Autonominen auto tarvitsee luotettavan arvion vallitsevista kitkaolosuhteista voidakseen toimia turvallisesti kaikissa tilanteissa.
Työssä tutkittiin kiihtyvyysanturillisen renkaan käyttöä vesiliirron sekä eri kitkapotentiaalin omaavien tienpintojen tunnistukseen. Lisäksi hyödynnettiin laskennallista mallia renkaan muodonmuutoksen aiheuttaman kiihtyvyysprofiilin poistamiseksi mitatusta kiihtyvyystiedosta.
Kiihtyvyysanturillisen renkaan havaittiin olevan tehokas työkalu niin renkaiden vesiliirtotutkimuksessa kuin myös vesiliirron tunnistamisessa ajoneuvojen aktiivisia turvajärjestelmiä ajatellen. Anturoidulla renkaalla kyettiin myös havaitsemaan erittäin hienovarainen, liukkaan tienpinnan aiheuttamasta liukumisesta johtuva värähtely tiekontaktin aikana. Tämä mahdollistaisi kitkapotentiaalin arvioimisen vapaasti pyörivästä renkaasta, mikä on ehdottomasti yksi tärkeimmistä älykkään renkaan tarjoamista hyödyistä. Saavutetut tulokset luovat pohjaa älykkäiden renkaiden kehittämiselle ja osoittavat niiden tuomia hyötyjä muun muassa juuri autonomista ajamista ajatellen.
Vastaväittäjä: Professori Jörg Wallaschek, Leibniz Universität, Hannover, Saksa
Valvoja: Professori Kari Tammi, Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulu, konetekniikan laitos
Ohjaaja: TkT Ari Tuononen, Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulu, konetekniikan laitos
Väitöskirjan verkko-osoite: https://aaltodoc.aalto.fi/handle/123456789/27279
Väittelijän yhteystiedot: Arto Niskanen, puh. 050 571 5165, arto.niskanen@aalto.fi