Termodynamiikka ja polttotekniikka

Polttotekniikan kehittäminen on keskeisessä asemassa energiatuotannon päästöjen vähentämisessä, etenkin osana siirtymistä uusiin bioperäisiin polttoaineisiin. Tutkimuksessa hyödynnetään sekä empiiristä että laskennallista termodynamiikkaa.

Termodynamiikan ja polttotekniikan alan erikoisosaamista Aalto-yliopistolla edustaa nimensä mukaisesti teknillinen ja kemiallinen termodynamiikka, lämmön- ja aineensiirto sekä nykyaikainen polttotekniikka ja näitä hyväksikäyttävät kemian, metallurgian, metsäteollisuuden ja tietysti energiateollisuuden prosessit. Ilmiöitä ja prosesseja tarkastellaan sekä laskennallisesti, että kokeellisin menetelmin.

Käytössä ovat uusimmat simulointitekniikat sekä CFD-laskennassa (computational flyid dynamics), että yleisemmän tason prosessimalleissa. CFD-laskennan terävintä kärkeä edustaa laboratorion LES (large eddy simulation) laskentatutkimus. Prosessien blokkitason simulointi- ja optimointityökalut edustavat alan uusinta aaltoa, laskennassa on mukana energiateknisten tarkasteluiden lisäksi faasimuutokset, kemialliset reaktiot, kuljetusilmiöt ja monitavoite optimointi.

THERMOCOMBthermodynamics_combustion_engine.jpg

Kokeellisen tutkimuksen erityispiirre on perinteisten mittausten lisäksi optisten tutkimusmenetelmien käyttö palamisen tutkimuksessa. Käytössä on mm. PIV/LIF/LII laitteisto, jolla pystytään tehokkaasti tutkimaan palamisessa tapahtuvia virtausilmiöitä, kemiallisia reaktioita sekä noen syntymekanismeja. Kokeellisen tutkimuksen iso tukijalka on myös kuva-analyysiin perustuva pisaroitumistutkimus, jossa sovellutuksena on mm. pisaroituminen otto- ja dieselmoottorin sylinterissä, mustalipeän pisaroituminen ja palaminen soodakattilassa sekä huonolaatuisten kaasujen hallittu poltto.

Tulevaisuudessa Termodynamiikka ja Polttotekniikka -ryhmä tulee painottamaan tutkimuksessa edelleen uusien ja tehokkaampien prosessien kehittämistä. Käynnistyviä ja jo käynnistyneitä uusia tutkimusaiheita ovat mm. itsepaineistuva polttoprosessi, biomassan ylikriittinen vesihöyrykaasutus, dual-fuel ja suurpaine moottoripalamistekniikat, SCR-teknologia, metallurgisten prosessien reaktioiden tehokas mallinnus ja biofysikaaliset ilmiöt sekä nesteiden alijäähtymisen hallinta.

THERMOCOMBthermodynamics_combustionengine2.jpg

 

Sivusta vastaa: | Viimeksi päivitetty: 04.07.2018.