TET-harjoittelu – sukellus Aalto-yliopistoon

11.01.2017
Sonia El Kamel

"TET-jakso Aalto-yliopistossa oli mahtava – opettavaa ja uudenlaista. En ole koskaan kuvitellut työskentelyn olevan tuollaista!"

Aalto-yliopiston kokeellinen tuotekehitysalusta, Design Factory, on syksystä 2016 lähtien toiminut Työelämään tutustumisen harjoittelupaikkana pääkaupunkiseudun peruskoululaisille.

”TET-kokeilun tavoitteena on innostaa nuoria kiinnostumaan korkeakoulutuksesta ja Aalto-yliopiston tarjoamista poikkitieteellisistä opiskelumahdollisuuksia”, kertoo Aaltonaut-sivuaineen vastuuopettaja Elina Kähkönen.

”Harjoittelu yliopistossa on kiinnostanut nuoria, sillä syksyn aikana Design Factoryllä on ollut jo 14 koululaista tutustumassa työelämään”, iloitsee TET-kokeilun vetäjä, projektipäällikkö Tiina Tuulos.  

TET-harjoittelijoita on ollut Design Factorylla aiemminkin, mutta nyt toiminta on järjestelmällisempää. Kuluvan lukuvuoden alussa Design Factory lähestyi pääkaupunkiseudun peruskouluja ja opinto-ohjaajille välitettiin tieto tarjolla olevista TET-harjoittelupaikoista.

”Harjoittelijat työskentelevät yhden tai kahden viikon mittaisen jakson ajan projektiluontoisessa tehtävässä”, Tiina Tuulos kertoo. ”Projektin sisältö suunnitellaan yhdessä harjoittelijoiden kanssa etukäteen, jotta nuoret pääsevät kehittämään omaa osaamistaan mahdollisimman pitkälle. Tämän syksyn projekteissa harjoittelijat ovat päässeet tekemään muun muassa tyttöjä tekniikan ja matematiikan aloille kannustavan videon, kokeilemaan 3D-tuostamista sekä antamaan ehdotuksia siitä, miten koulutuksesta voisi tehdä innostavampaa yläkouluikäisille pojille.”

Kirkkonummen Nissnikun yhtenäiskoulun opiskelijoiden, Oliverin ja Villen, TET-harjoitteluprojekti liittyi tulevaisuuden lentomatkustamokonsepteihin nuorten näkökulmasta.

“Airbus-projektin aikana opin oma-aloitteisuutta, tiedonhakua ja ryhmätyötä. Yllättävää oli joutua heti oikeaan projektiin mukaan, mutta ei se todellakaan huono asia ollut. Kaikkein parasta mielestäni oli se, että asioita sai tehdä paljon itsenäisesti ja kaverin kanssa ja ihmiset Design Factoryllä oli erittäin mukavia ja ymmärtäväisiä,” Oliver kuvailee.

Harjoittelussa nuoret toimivat asiantuntijoina ja tarjotut tehtävät ovat sellaisia, joihin he pystyvät tarjoamaan oman näkökulmansa. Design Factoryn toimintamalli perustuu ryhmätyöhön, joten myös TET-harjoittelijat työskentelevät pareittain. Tuotekehityksessä käytetyn mallin mukaan, nuoret pääsevät itsenäisesti pallottelemaan ajatuksiaan ja kokeilemaan ideoitaan. Design Factoryn yhteisön tarjoama tuki ja ammattitaito on kuitenkin aina harjoittelijoiden saatavilla.

“TET-jakso Aalto-yliopistossa oli mahtava. Mahtavalla tarkoitan opettavaa ja uudenlaista. En ole koskaan kuvitellut työskentelyn olevan tuollaista. Oman projektin tekeminen oli ihanaa,” kertoo TET-harjoittelija Maija Pakilan yläasteelta.

“Haluamme TET-harjoitteluhankkeella herättää nuoret pohtimaan sitä, mitä työelämä on nykypäivänä ja mitä se tulee olemaan tulevaisuudessa,” kertoo Tiina Tuulos.

Aalto-yliopistossa harjoittelijat pääsevät tutustumaan projektilähtöiseen työntekoon kansainvälisessä ympäristössä. Design Factoryn pääasiallinen työkieli on englanti ja harjoittelijat pääsevätkin halutessaan vahvistamaan omia englannin kielen taitojaan.

“Vaikka meidän piti puhua englanniksi, niin silti ymmärsimme toisiamme ja saimme kaiken aikaan,” iloitsee Maija.

Design Factoryn TET -kokeilu jatkuu keväällä 2017.

Lisätietoja:
Projektipäällikkö Tiina Tuulos, tiina.tuulos@aalto.fi, puh. 050 323 6586
designfactory.aalto.fi
 

Aiheet