Väitös laiva- ja meritekniikan alalta, DI Otto Puolakka

2017-01-11 12:00:51 2017-01-11 23:59:13 Europe/Helsinki Väitös laiva- ja meritekniikan alalta, DI Otto Puolakka Uusi tekniikka vesiaallokon aktiiviseen vaimennukseen. http://old.mecheng.aalto.fi/fi//midcom-permalink-1e6d29bab004522d29b11e69b038b1b027f53835383 Otakaari 4, 02150, Espoo

Uusi tekniikka vesiaallokon aktiiviseen vaimennukseen.

11.01.2017 / 12:00
K1-rakennus, luentosali K213, Otakaari 4, 02150, Espoo, FI

DI Otto Puolakka väittelee 11.1.2017 klo 12 Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulussa, konetekniikan laitoksella, aiheesta Laajakaistaläpinäkyvä portti vesiaallokossa. Väitöskirjan nimi on englanniksi Wideband-transparent gate in water waves. Väitöskirjan ala on sovellettu mekaniikka, laiva- ja meritekniikka; aaltomekaniikka.

Väitöskirjassa tutkittiin uutta tekniikkaa aktiivisten aallonvaimentimien ohjaukseen. Aallonvaimennusta tarvitaan seinäheijastusten poistoon suljetuissa altaissa suoritettavissa laivojen ja merirakenteiden mallikokeissa, joilla selvitetään rakenteiden liikkeitä ja kuormia eri aaltotilanteissa. Tutkitussa tekniikassa vaimentimien liike määräytyy aaltomittauksen ja teoreettisten absorptiosuotimien sijaan kuvitteellisen jatkuvan vesialueen laskennallisesti simuloidun voimavasteen avulla.

Tekniikan etuna olisivat automaattiset epälineaarisuuskorjaukset, jotka mahdollistaisivat korkean aallokon puhtaan absorption. Tämä on tärkeää äärimmäisten aaltotilojen tarkassa kokeellisessa toistossa.

Tekniikan vaimennustehokkuutta tutkittiin työssä yksinkertaisimmassa yhden vapausasteen tapauksessa teoreettisesti ja kokeellisesti. Päätaajuuden aallokolle ennustettiin teoreettisesti laajoja, jopa kahden oktaavin päästökaistoja alle 5 % heijastuksella, ja ensimmäisten vapaiden yliaaltojen emissioiden ennustettiin olevan useissa tapauksissa pieniä tai kohtalaisia päätaajuuden päästökaistalla. Ennusteet varmistettiin kokeissa, joissa mitattiin testiportille erittäin alhaisia, 1‒3 % heijastuskertoimia korkeillekin tuleville aalloille, sekä ensimmäisen yliaallon emissioita ennustetussa suuruusluokassa. Tulokset ennakoivat erinomaista suorituskykyä tekniikalle useampimoodisten vaimentimien ohjauksessa.

Vastaväittäjät: Professori Harry Bingham, Danmarks Tekniske Universitet ja professori Aki Mikkola, Lappeenrannan teknillinen yliopisto

Valvoja: Professori Jani Romanoff, Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulu, konetekniikan laitos

Väittelijän yhteystiedot: Otto Puolakka, otto.puolakka@aalto.fi