Väitös muotoilun alalta: TaM Markus Ahola

2017-01-13 12:00:00 2017-01-13 14:00:00 Europe/Helsinki Väitös muotoilun alalta: TaM Markus Ahola Tutkimus selvittää miten risteilylaivojen muotoiluprosessia voidaan kehittää, jotta matkustajien turvallisuuden kokemus paranee entisestään. http://old.mecheng.aalto.fi/fi//midcom-permalink-1e6b6d25a1f5272b6d211e6817ae9a23c04de9fde9f Hämeentie 135 C, 00560, Helsinki

Tutkimus selvittää miten risteilylaivojen muotoiluprosessia voidaan kehittää, jotta matkustajien turvallisuuden kokemus paranee entisestään.

13.01.2017 / 12:00 - 14:00
Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu, Sampo-sali, Hämeentie 135 C, 00560, Helsinki, FI

TaM Markus Ahola esittää tarkastettavaksi väitöskirjansa Tracing Passenger Safety Perception for Cruise Ship Design perjantaina 13. tammikuuta 2017.

Vastaväittäjänä toimii PhD, professori Margareta Lützhöft, Australian Maritime College. Kustoksena on professori Turkka Keinonen, Aalto-yliopiston muotoilun laitos.

Keskustelu käydään englanniksi.

TIIVISTELMÄ

Tracing Passenger Safety Perception for Cruise Ship Design tutkii, kuinka matkustajat kokevat turvallisuuden risteilylaivoilla normaalin toiminnan aikana. Tutkimuksessa pyritään ymmärtämään, kuinka risteilylaivaympäristön ominaisuudet vaikuttavat turvallisuuden kokemiseen, onko turvallisuuden kokemusta mahdollista parantaa muotoilun keinoin ja miten erilaisten ympäristön ominaisuuksien vuorovaikutus voidaan visualisoida tukemaan laivan muotoiluprosessia.

Matkustajat voivat tuntea olonsa mukavaksi vain tilanteessa, jonka he kokevat myös turvalliseksi. Koettu turvallisuus ja mukavuus ovat tärkeitä kriteereitä, kun risteilyvarustamot tilaavat uutta risteilylaivaa. Turvallisuuden kokemisen ymmärtämisellä voidaan ohjata muotoiluprosessia suuntaan, joka entisestään parantaa matkustajien turvallisuutta ja risteilyelämystä. Tämä tieto on myös arvokasta laivojen luokituslaitoksille risteilylaivojen mukavuusluokituksia kehitettäessä.

Käyttäjälähtöisen tutkimuksen aineisto kerättiin viidellä eri risteilyllä autenttisessa risteilylaivaympäristössä. Aineisto muodostuu 19 tilannesidonnaisesta haastattelusta ja 38 risteilypäivän havainnoinnista. Aineistosta esiin nousseiden inhimillisten (avoimuus, äänet) ja ei-inhimillisten (kaide, univormu) ympäristön ominaisuuksien yhteys toisiinsa analysointiin visualisoimalla. Tästä selvisi, kuinka yksittäiset ympäristön ominaisuudet ovat kytköksissä matkustajan turvallisuuden kokemiseen. Löydökset todennettiin kyselytutkimuksella ja conjoint-analyysilla.

Tutkimus korostaa matkustajien turvallisuuden kokemisen merkitystä laivojen turvallisuuden ja mukavuuden suunnittelussa. Tutkimuksessa väitetään, että turvallisuuden kokeminen risteilylaivaympäristössä on yhteydessä matkustajien tulkintoihin tietyistä risteilylaivaympäristölle tyypillisistä inhimillisten ja ei-inhimillisten ominaisuuksien yhdistelmistä. Näitä samoja ominaisuuksia esiintyy laivojen turvallisuuden suunnittelua koskevissa määräyksissä mutta eri näkökulmasta.

Muotoilija pystyy vaikuttamaan turvallisuuden kokemiseen muokkaamalla tilan avoimuutta ja läpinäkyvyyttä, joka parantaa näkyvyyttä, tilassa suunnistamista sekä luo pelastautumisreittejä. Lisäksi muotoilun keinoin voidaan parantaa luottamusta laivan kykyyn turvata matkustajien turvallisuus hätätilanteessa ja keskeisimpiä tekijöitä ovat hyväkuntoisten turvavarusteiden näkyvyys sekä miehistön pätevä ulkoasu ja olemus. Matkustajien tilannetietoisuutta voidaan tukea myös ympäristön ominaisuuksien kautta, kuten äänin, viitoin ja tilasuunnittelulla.

Hyödyntämällä tutkimuksen tuloksena saatua ymmärrystä voidaan välttää suunnitellun ympäristön väärinkäsittäminen ja jopa virheellinen käyttäytyminen onnettomuustilanteessa sekä kehittää matkustajien mukavuutta.

Väitöskirja on esillä Aalto-yliopiston Learning Hub Arabiassa, Hämeentie 135 C, 5. krs, huone 570 viimeistään 10 päivää ennen väitöstilaisuutta.