Väitös meritekniikan alalta, DI, KTM Otto-Ville Sormunen

2016-11-04 12:00:55 2016-11-04 23:59:08 Europe/Helsinki Väitös meritekniikan alalta, DI, KTM Otto-Ville Sormunen Suomenlahden kemikaalitankkerien karilleajot ja yhteentörmäykset: Epävarmuus ja riskit. http://old.mecheng.aalto.fi/fi//midcom-permalink-1e68fb33cbacafe8fb311e6b8086395e30890519051 Otakaari 4, 02150, Espoo

Suomenlahden kemikaalitankkerien karilleajot ja yhteentörmäykset: Epävarmuus ja riskit.

04.11.2016 / 12:00
Sali K216, Otakaari 4, 02150, Espoo, FI

DI, KTM Otto-Ville Edvard Sormunen väittelee 4.11.2016 klo 12 Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulussa, konetekniikan laitoksella, aiheesta Suomenlahden kemikaalitankkerien karilleajot ja yhteentörmäykset: Epävarmuus ja riskit. Väitöskirjan nimi on englanniksi Groundings and collisions: risk and uncertainty - case studies from the Gulf of Finland on chemical tankers. Väitöskirjan ala on meritekniikka ja laivaturvallisuus

Suomenlahden tankkereista suuri osa on kemikaalitankkereita. Näiden vuotoriskit ovat jäänet toistaiseksi vähälle huomiolle. Tässä väitöskirjassa arvioidaan kemikaalitankkerien karilleajojen ja yhteentörmäyksien toistuvuutta sekä vuotojen kokoja.

Näitä mallintaessa osoittautui, että riippumatta lähestymistavasta on malleissa huomattavaa epävarmuutta. Yksi huomattavimmista epävarmuustekijöistä on merenpohjan muotojen tarkan mallintamisen puute. Väitöskirjassa esitetään systemaattinen malli pohjanmuotojen mallintamiseen. Karilleajojen vuotoja voidaan arvioida myös menetelmillä, jotka eivät vaadi tarkkaa tietoa pohjan muodosta, mutta ne menettävät samalla osan tarkkuudestaan. Onnettomuustilastotkaan eivät anna tarkkaa kuvaa, koska merkittävää osaa onnettomuuksista ei koskaan raportoida. 

Epävarmuus vaikuttaa sekä riskianalyysien luotettavuuteen että riskienhallintamenetelmiin. Riskienhallintastrategiat, jotka pohjautuvat keskiarvoihin tai odotettuun hyötyyn, eivät toimi hyvin silloin, kun riskianalyysiin liittyy suuri epävarmuus. Sellaiset riskienhallintastrategiat, jotka osaavat ennalta varautua ja reagoida joustavasti epätodennäköisempiin tai odottamattomiin tilanteisiinkin, toimivat paremmin.

Merenkulun riskejä mallintaessa tulisi epävarmuutta ja sen vaikutuksia arvioida systemaattisesti. Varsinkin karimallien kehittämistä sekä systemaattisen epävarmuusanalyysin soveltamista merenkulun riskien tutkimuksessa tulisi tutkia.

Vastaväittäjä: Professor Ângelo Manuel Palos Teixeira, Lissabonin yliopisto, Portugali

Valvoja: Professori Pentti Kujala, Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulu, konetekniikan laitos

Väitöskirjan verkko-osoite: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-60-7032-2

Väittelijän yhteystiedot:Otto Sormunen, puh. 050 410 6964, otto.sormunen@aalto.fi