Väitös meritekniikan alalta, DI, KTM Otto-Ville Sormunen
Suomenlahden kemikaalitankkerien karilleajot ja yhteentörmäykset: Epävarmuus ja riskit.
Map © OpenStreetMap. Some rights reserved.
DI, KTM Otto-Ville Edvard Sormunen väittelee 4.11.2016 klo 12 Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulussa, konetekniikan laitoksella, aiheesta Suomenlahden kemikaalitankkerien karilleajot ja yhteentörmäykset: Epävarmuus ja riskit. Väitöskirjan nimi on englanniksi Groundings and collisions: risk and uncertainty - case studies from the Gulf of Finland on chemical tankers. Väitöskirjan ala on meritekniikka ja laivaturvallisuus
Suomenlahden tankkereista suuri osa on kemikaalitankkereita. Näiden vuotoriskit ovat jäänet toistaiseksi vähälle huomiolle. Tässä väitöskirjassa arvioidaan kemikaalitankkerien karilleajojen ja yhteentörmäyksien toistuvuutta sekä vuotojen kokoja.
Näitä mallintaessa osoittautui, että riippumatta lähestymistavasta on malleissa huomattavaa epävarmuutta. Yksi huomattavimmista epävarmuustekijöistä on merenpohjan muotojen tarkan mallintamisen puute. Väitöskirjassa esitetään systemaattinen malli pohjanmuotojen mallintamiseen. Karilleajojen vuotoja voidaan arvioida myös menetelmillä, jotka eivät vaadi tarkkaa tietoa pohjan muodosta, mutta ne menettävät samalla osan tarkkuudestaan. Onnettomuustilastotkaan eivät anna tarkkaa kuvaa, koska merkittävää osaa onnettomuuksista ei koskaan raportoida.
Epävarmuus vaikuttaa sekä riskianalyysien luotettavuuteen että riskienhallintamenetelmiin. Riskienhallintastrategiat, jotka pohjautuvat keskiarvoihin tai odotettuun hyötyyn, eivät toimi hyvin silloin, kun riskianalyysiin liittyy suuri epävarmuus. Sellaiset riskienhallintastrategiat, jotka osaavat ennalta varautua ja reagoida joustavasti epätodennäköisempiin tai odottamattomiin tilanteisiinkin, toimivat paremmin.
Merenkulun riskejä mallintaessa tulisi epävarmuutta ja sen vaikutuksia arvioida systemaattisesti. Varsinkin karimallien kehittämistä sekä systemaattisen epävarmuusanalyysin soveltamista merenkulun riskien tutkimuksessa tulisi tutkia.
Vastaväittäjä: Professor Ângelo Manuel Palos Teixeira, Lissabonin yliopisto, Portugali
Valvoja: Professori Pentti Kujala, Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulu, konetekniikan laitos
Väitöskirjan verkko-osoite: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-60-7032-2
Väittelijän yhteystiedot:Otto Sormunen, puh. 050 410 6964, otto.sormunen@aalto.fi