Shaking up Tech avasi lukiolaisille tekniikan alan rajattomia mahdollisuuksia

25.10.2018

Lukiolaiset kohtasivat tekniikan alan johtajanaisia Shaking up Tech -tapahtumassa Aalto-yliopistolla 11. lokakuuta.

200 lukiolaista naista osallistui Shaking up Tech -tapahtumaan Aalto-yliopistossa Kansainvälisenä tyttöjen päivänä 11. lokakuuta. Aamupäivän puheenvuorot maalasivat kuvaa todella monipuolisista ja innostavista tekniikan alan opiskelu- ja uravaihtoehdoista – raikuvien suosionosoitusten saattelemina.

Ohjelmoija ja kirjailija Linda Liukas rohkaisi puheenvuorossaan lukiolaisia heijastamaan omaa sisäistä maailmaa ja omia vahvuuksia maailman muuttamiseksi – ja siten löytää oman ainutlaatuisen paikkansa teknologian maailmassa.

Päivän muita innostavia puhujia olivat Annu Nieminen The Upright Projectista, Hanna Nikkilä Microsoftilta, energiatekniikan ja -talouden professori Sanna Syri ja tilastotieteen professori Pauliina Ilmonen ja CodeBus Africa -projektin vetäjä Irena Bakić Aalto-yliopistosta.

Siinä missä Annu Nieminen kertoi puheenvuorossaan pyrkivänsä arvioimaan yritysten kokonaisvaikutusta maailmaan tekoälyn avulla, Pauliina Ilmonen kuvaili rakkauttaan matemaattisiin lauseisiin ja kaavoihin sekä sitä, miten helppoa tilastotiedolla on kertoa vaihtoehtoisia totuuksia.

Iltapäivän työpajoissa osa lukiolaisista pääsi yhdistämään matematiikkaa ja taidetta, jotkut koodaamaan elämänsä ensimmäistä kertaa ja toiset valmistamaan uudenlaista selluloosapohjaista tekstiilikuitua kierrätysmateriaaleista.

shaking_up_tech_sykemittari_700_400.jpg

Sykemittarityöpaja. Kuva: Mikko Raskinen.

"Maailma menisi paljon parempaan suuntaan, jos kaikki olisivat yhtä sallivia, uteliaita ja innostuneita kuin työpajaan osallistuneet tytöt. Tuntui, että opin heiltä enemmän kuin itse osasin opettaa", sanoo Linda Liukas.

Illan messuosuuden aikana lukiolaiset pääsivät Aallon opintovaihtoehtojen ja opiskelijaelämän lisäksi tutustumaan tapahtuman yhteistyöyrityksiin sekä Valo Motionin digitaaliseen kiipeilyseinään, joka on levinnyt kymmeniin maihin ympäri maailmaa.

Lisätietoa: