Jukka Mäkelä Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulun Vuoden alumni 2018

10.10.2018

Espoo, Tapiola ja Otaniemi ovat aina olleet lähellä kaupunginjohtaja Jukka Mäkelän sydäntä.

Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulun dekaani Gary Marquis on nimittänyt Espoon kaupunginjohtajan, diplomi-insinööri Jukka Mäkelän, Insinööritieteiden korkeakoulun Vuoden alumniksi 2018.

”Jukka Mäkelä on tehnyt pitkäjänteistä ja ansiokasta työtä sekä Aalto-yliopiston että sen perustajan, Teknillisen korkeakoulun, ja tekniikan alan koulutuksen hyväksi. Hän toimi Aallon perustamista edeltävinä vuosina Aalto-yliopistoa valmistelleen johtoryhmän jäsenenä ja Teknillisen korkeakoulutuksen kansallisen yhteistyöryhmän puheenjohtajana,” toteaa dekaani Marquis.

”Mäkelä on edistänyt myös Aalto-yliopiston ylioppilaskunnan yhteiskunnallista vuorovaikutusta toimimalla ylioppilaskunnan kunniavaltuuskunnan jäsenenä vuodesta 2016 alkaen. Hän ajoi tekniikan alan opiskelijoiden etua opiskelijajärjestöissä jo opiskeluaikanaan ja myöhemmin Tekniikan Akateemisten Liitto TEK:ssa. Voimme olla ylpeitä alumnistamme,” sanoo Marquis.

Jukka_Makela_Alumnus_of_the-Year_2018.jpg

Dekaani Gary Marquis ojensi Vuoden alumnin kunniakirjan kaupunginjohtaja Jukka Mäkelälle 10.10.2018 järjestetyillä dekaanin kahveilla.

Mäkelä on ollut tiiviisti mukana myös kaupungin ja Otaniemen kampuksen kehittämisessä.

”Parhaillaan on käynnissä Otaniemen ja Tapiolan uusi tuleminen, ja uskon että alueelle palaa metron myötä se elinvoimaisuus, mikä siellä oli lapsuudessani ja nuoruudessa”, sanoo Tapiolassa syntynyt Jukka Mäkelä.

”Espoo on tutkitusti Euroopan kestävin kaupunki. Olen aina ollut sitä mieltä, että tekniikalla, tiedolla ja osaamisella on suuri merkitys yhteiskunnassa ja, että näiden merkitys tulee vain korostumaan kestävää tulevaisuutta rakennettaessa,” Mäkelä jatkaa.

Jukka Mäkelä valmistui Teknillisen korkeakoulun materiaali- ja kalliotekniikan koulutusohjelmasta vuonna 1992. Diplomityö käsitteli metron rakentamista. Pitkän työrupeaman jälkeen TEK:issä Mäkelä valittiin vuonna 2007 kansanedustajaksi eduskuntaan, jossa hän toimi muun muassa sivistysvaliokunnan jäsenenä. Espoon kaupunginvaltuuston puheenjohtajana hän oli vuosina 2009–2010 ja Espoon kaupunginjohtajaksi hänet valittiin 1.1.2011.

Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulu nimittää Vuoden alumnin tukeakseen korkeakoulun sidosryhmätyötä ja edistääkseen keskustelua yhteiskunnallisesti vaikuttavien alumnien ja korkeakoulun välillä. Insinööritieteiden korkeakoulun Vuoden alumni valittiin tänä vuonna kolmatta kertaa.