Koneinsinöörikiltalaiset rakensivat sairaalaklovneille kulkupelin Uuteen lastensairaalaan

18.09.2018
Teksti ja kuvat Annamari Tolonen

Vapaaehtoisprojektissa oli mukana yli 20 kiltalaista.

Lasten ja Uuden lastensairaalan hyväksi tehtävä työ innosti kiltalaisia. Kuvassa Sini Simpura, Joona Stenman ja Aamos Varesmaa.

Aalto-yliopiston kone- ja rakennustekniikan opiskelijoiden ainejärjestö Koneinsinöörikilta tarttui toimeen, kun Uusi lastensairaala toivoi uutta työvälinettä Sairaalaklovnit ry:n toimintaan. Järjestön klovnit kiertävät sairaaloiden lastenosastoilla ilahduttamassa potilaita ja heidän perheitään.

Punanenäbiiliksi nimetty liikkuvan vastaanottopisteen ja esiintymislavan yhdistelmä on varusteltu istuimella, luukusta esiin nostettavalla nukketeatterilla sekä kevyellä äänentoistolaitteistolla. Vaunun sisällä on valaistu pleksilasimaailma, jota voi ihastella kurkistusikkunan kautta.

Työtunteja ei Design Factoryn pajalla laskettu.

”Lasten ja Uuden lastensairaalan hyväksi tehtävä työ innosti kiltalaisia, joten oli helppoa saada suuri joukko vapaaehtoisia mukaan. Moni tuli kesällä työpäivän jälkeen rakentamaan iltamyöhäiseen asti”, sanoo Koneinsinöörikillan puheenjohtaja Joona Stenman.

Valmis Punanenäbiili luovutettiin Sairaalaklovnit ry:lle syyskuussa Uuden lastensairaalan avajaisissa.

”Punanenäbiili on toivottu lisä työhömme ja auttaa monipuolistamaan toimintaamme. Aiomme esimerkiksi pitää vaunun kanssa viikoittain vastaanottoa, jonne voi tulla moikkaamaan klovneja. Näin olemme paremmin sairaalan potilaiden tavoitettavissa”, kertoo Sairaalaklovnit ry:n taiteellinen johtaja Kari Jagt.

”Sairaalaklovnit ovat toimineet Lastenklinikalla jo 16 vuotta. On hienoa, että myös heidän toimintansa on huomioitu näin hienolla tavalla Uuden lastensairaalan avautuessa. Punanenäbiili on huikea”, kommentoi toimialajohtaja Jari Petäjä.

kik_aikataikakone01.JPG

Stenman lupaa, että kilta pitää huolta Punanenäbiilin toimivuudesta myös jatkossa.

Vastaanottovaunu on lavastussuunnittelija Juho Lindströmin käsialaa. Koneinsinöörikilta vastasi laitteen rungon, mekaniikan ja sähköisten ominaisuuksien suunnittelusta. Sairaalaympäristö edellytti huolellista suunnittelua esimerkiksi käytettävien materiaalien ja maalien sekä turvallisuuden kannalta. Kilta sai myös apua ja tukea monilta yrityksiltä: esimerkiksi Etra auttoi levyjen leikkauksen kanssa ja Rengastalo lahjoitti pyörät.

”Tuntuu hienolta, että osaamiseemme luotettiin ja meitä pyydettiin mukaan projektiin. Kilta pitää myös jatkossa huolta Punanenäbiilistä, jos sille tulee huolia”, Stenman sanoo.

Sairaalaklovnien Kari Jagt kiittelee kiltalaisia hienosti sujuneesta yhteistyöstä.

”Emme voi kuin ihmetellä, miten löytyi näin paljon vapaaehtoisia, jotka laittoivat niin paljon aikaansa tämän eteen. Olemme ymmyrkäisen kiitollisia sitoutuneisuudesta, asiantuntijuudesta ja lämpimästä yhteistyöstä. Syvä sairaalaklovnien kiitos ja kumarrus!”

Lisätietoja:

Joona Stenman, Koneinsinöörikilta ry