Vanhojen rakennusten sisätilojen olosuhteet paremmiksi pilvipalveluiden avulla

18.09.2018

Pilvipalveluihin pohjautuvat älykkäät teknologiat voivat parantaa sekä palvelutasoa että käyttäjätyytyväisyyttä.

Aalto-yliopistossa tehty tutkimus osoittaa, että pilvipalveluihin pohjautuvat älykkäät teknologiat voivat parantaa vanhojen rakennusten sisäilmaan liittyvää palvelutasoa sekä käyttäjätyytyväisyyttä.

Tutkimuksen pilottikohteena toimineessa Aalto-yliopiston Kandidaattikeskuksessa otettiin viime huhtikuussa käyttöön uusi sisäilmapalvelu, jonka avulla käyttäjät voivat säätää varaamansa tilan lämpötilaa ja ilmanvaihtoa Aalto Space -mobiilisovelluksen avulla. Kehitetyssä sisäilmapalvelussa alun perin 1960-luvulla rakennetun ja sittemmin 2000-luvulla remontoidun kampusrakennuksen lämmityksen ja ilmanvaihdon ohjaus integroitiin mobiilisovelluksen kanssa pilvipalveluita hyödyntäen.

Uudessa pilotoidussa järjestelmässä yhdistettiin saumattomasti toisiinsa Aalto-yliopiston tilavarausjärjestelmä ja käyttäjien olosuhteiden hallinta.

"Käyttäjät ovat olleet pääsääntöisesti erittäin tyytyväisiä tilojen olosuhteisiin uuden sisäilmapalvelun käyttöönoton jälkeen", kertoo vanhempi tutkija Juha Jokisalo

Sisäilmapalvelu otettiin käyttöön aluksi seitsemässä opiskelijoiden käyttämässä ryhmätyötilassa ja käyttäjillä on mahdollisuus antaa palautetta tilan olosuhteista jokaisen varausjakson jälkeen.

Lisätietoja tutkimuksesta antavat

Vanhempi tutkija Juha Jokisalo, Aalto-yliopisto, puh. 050 407 2287,juha.jokisalo@aalto.fi
Professori Risto Kosonen, Aalto-yliopisto, puh. 040 502 7484, risto.kosonen@aalto.fi