Teekkarit sähköautomaratonille Monacoon

12.09.2018

Tavoitteena on tehdä ympäristöystävällistä sähköautoa tunnetuksi ja osoittaa, että sähköautot toimivat hyvin myös pitkillä matkoilla.

Helsingistä Monte Carloon ajettava Tallsinki-sähköautomaraton käynnistyy maanantaina 17.9. klo 12.30 Senaatintorilta. Tavoitteena on tehdä ympäristöystävällistä sähköautoa tunnetuksi ja osoittaa niiden toimivuus pidemmillä matkoilla.

Aalto-yliopistoa kilpailussa edustavat konetekniikan opiskelija Ilpo Hämäläinen ja automaatiotekniikan opiskelija Sami-Petteri Pukkila. Molemmat ovat kilpailussa ensimmäistä kertaa.

Vuodesta 2011 järjestetty maraton alkaa ensimmäistä kertaa Helsingistä, josta siirrytään Tallinnaan. Reitti seuraa vuonna 1930 ajettua Tallinna – Monte Carlo -rallia ja kulkee kymmenen maan ja 37 kaupungin kautta Monacoon. Maratonin aikana ajetaan useita osakilpailuja, joiden voittaja palkitaan 29.9. Monacossa. Kaikki osakilpailut ajetaan nopeusrajoitteiden ja liikennesääntöjen mukaan.

Kilpailussa on kaksi luokkaa; kuusi yliopistojoukkuetta kilpailee omassa luokassaan, yleisessä luokassa kilpailevat muun muassa yritykset. Maratonin yliopistoluokkaan osallistuvat Aalto-yliopiston lisäksi TTK University of Applied Sciences Virosta, Keio University Japanista, Monacon kansainvälinen yliopisto UM sekä Immanuel Kant Baltic Federal University ja Kaliningrad State Technical University Kaliningradista.

”Virossa tapahtuma saa suuremmat puitteet, ja siellä maratonille odotetaan jopa 100:aa sähköautoa”, kertoo mekatroniikan professori Kari Tammi.

”Odotamme innolla maratonia Sähköautot ovat ilmiönä kasvussa ja siitä kertoo tämän kilpailun lisäksi esimerkiksi Aallossa opiskelijavoimin perustettu sähköformulatiimi. Tekniikan lisäksi sähköautoihin liittyy paljon muutakin, muun muassa saasteiden vähentäminen”, toteavat Sami-Petteri Pukkila ja Ilpo Hämäläinen.

Maratonin järjestää Monacon Tallinnan kunniakonsuli Jüri Tamm, ja sen suojelija on Monacon ruhtinas Albert II.

Lisätietoja:

www.facebook.com/Tallsinki