Otaniemen kampuksen tiloja tutkinut LVI-hanke johti eurooppalaiseen opiskelijapalkintoon

08.05.2018

Eurooppalainen LVI-alan järjestö jakoi tunnustuksia Aalto-yliopistossa tehdystä työstä vuosittaisessa kokouksessaan.

Aalto-yliopiston REINO-hankkeen puitteissa tehty diplomityö Demand response of heating and ventilation within educational office buildingspalkittiin opiskelijapalkinnolla Euroopan LVI-järjestöjen liiton REHVAn vuosikokouksessa 21.–23. huhtikuuta.

Insinööritieteiden korkeakoulusta valmistunut Kristian Martin käsitteli palkitussa diplomityössään kysynnänohjausjärjestelmillä saavutettavia säästöjä rakennusten lämmittämisessä, apunaan Otaniemessä sijaitsevan K1-rakennuksen (Otakaari 4) neljännen kerroksen toimistotiloihin perustuva simulaatiomalli.

Martin valittiin lyhyen tekstin, esitelmän ja tuomariston haastattelun perusteella parhaaksi opiskelijakilpailun kahdestatoista osallistujasta. Opiskelijakilpailun voittaja edustaa Eurooppaa syksyllä Kiinassa järjestettävissä maailmanmestaruuskilpailussa.

REHVA myönsi vuosikokouksessa teknologiapalkinnon Insinööritieteiden korkeakoulun professori Risto Kososelle tunnustuksena työstään energiatehokkuuden ja sisäilman saralla, ja Aalto-yliopiston alumni Tuomo Niemelä sai nuoren tutkijan palkinnon. Kosonen toimi Kristian Martinin palkitun diplomityön ohjaajana, kun taas Niemelä on Martinin nykyinen esimies Granlundilla.

Tekesin rahoittamassa REINO-hankkeessa kehitetään älykästä joustoa asuin- ja toimistorakennusten energiankulutuksen ohjaukseen yhdessä suomalaisten yritysten kanssa.