Kansainväliset opiskelijat tutustuivat Aalto-yliopiston energiatekniikan tutkimukseen

22.03.2016

Pohjoismaisen Nordic Five Tech -verkoston energiatekniikan opiskelijat haluavat muuttaa maailmaa.

: Energiatekniikan laitoksen tutkijat ja opiskelijat esittelivät energiatekniikan tutkimusta ISEE-opiskelijoille

Yli 30 Innovative and Sustainable Energy Engineering (ISEE) -maisteriohjelman opiskelijaa tutustui alkuvuonna Suomeen, alan yrityksiin ja Aalto-yliopiston tarjoamiin mahdollisuuksiin.

Innovatiivisten ja kestävien energiaratkaisujen merkitys kasvaa tulevaisuuden energiatuotannon kestävyyden takaamisessa. ISEE-ohjelma tarjoaa ajantasaista opetusta nykyisestä ja tulevaisuuden energiatuotannosta, mukaanlukien aurinkovoiman, bioenergian, tuulivoiman ja geotermisen energian. Lisäksi opetuksessa käsitellään mm. taloudellista rakennetun ympäristön energiankäyttöä ja ympäristön kannalta kestäviä järjestelmiä ja teknologioita.

Kaksoitutkinto kiinnostaa

Nordic Five Tech -verkoston kaksoistutkinto-ohjelmissa opiskelijat opiskelevat kahdessa jäsenyliopistossa ja saavat valmistuttuaan tutkintotodistuksen kummastakin. Noin 130 opiskelijaa eri maista osallistuu tällä hetkellä N5T-ohjelmiin. Opetusyhteistyön lisäksi verkosto edistää liikkuvuutta ja tutkimusyhteistyötä.

ISEE-LEA.jpg

Lea Beglerovic Norjasta on toisen vuoden opiskelija DTU:sta. Hänen opintonsa keskittyvät tuulivoimaan.

Lea Beglerovic valitsi ISEE:n, koska se tarjosi mahdollisuuden opiskella kahdessa yliopistossa ja saada kaksi tutkintoa kahden vuoden aikana. Samalla hän pääsee tapaamaan muita seikkailuhenkisiä ja tieteestä kiinnostuneita opiskelijoita.

- Minulle ohjelman ytimessä on matkustaminen, uusien ihmisten tapaaminen sekä tiedon ja kokemuksien jakaminen. Kaikki tämä on myös elintärkeää tiedon keruussa.

- Kiinnostavinta energiatekniikassa on sen tarjoama mahdollisuuksien kirjo – erilaiset energian lähteet, varastointitekniikat, jakelujärjestelmät ja tehokkuus, Lea kertoo. Meillä on jo kaikki tarvittava tieto sellaisen maailman ja yhteiskunnan luomiseksi, jossa pohjana on uusiutuva energia, hän kuvailee.

- Tulevaisuudennäkymäni ovat energiayhtiöissä Euroopassa tai Aasiassa. Energiasektorilla tapahtuu paljon juuri nyt, sillä uusiutuvat energian lähteet ovat tulleet jäädäkseen. Alan osaajille on kysyntää kaikkialla.

- Pidin Suomesta heti saavuttuani. Aalto-yliopiston henkilökunta ja opiskelijat esittelivät mielellään laboratoriota ja siellä tehtävää kiinnostavaa tutkimustyötä, muiden muassa energiajärjestelmiin ja biopolttoaineisiin liittyen. Suomi tunnetaan maailmalla erinomaisesta koulutuksestaan, ja lyhyen vierailuni perusteella se oli maineensa veroista!

ISEE-2.jpg

Nordic Five Tech

Nordic Five Tech on huipputason strateginen verkosto, johon kuuluu viisi johtavaa pohjoismaista tekniikan yliopistoa: Suomen Aalto-yliopisto, Ruotsin Chalmersin teknillinen korkeakoulu ja kuninkaallinen teknillinen korkeakoulu (KTH), Tanskan teknillinen korkeakoulu (DTU) sekä Norjan teknis-luonnontieteellinen yliopisto (NTNU).

Insinööritieteiden korkeakoulun dekaani, professori Gary Marquis aloitti vuoden 2016 alussa Aalto-yliopiston edustajana Nordic Five Tech -ohjausryhmässä.

Lisätietoja N5T-verkostosta:

Gary Marquis: gary.marquis@aalto.fi