Antti Ahlava ja Kivi Sotamaa saivat kunniamaininnan Guggenheim-kilpailussa

23.04.2015

Suunnitelma Kissing Helsinki parhaiten menestynyt suomalainen ehdotus.

Aalto-yliopistossa työskentelevien Antti Ahlavan ja Kivi Sotamaan ehdotus Kissing Helsinki on saanut kunniamaininnan Guggenheim Helsinki -arkkitehtuurikilpailussa.  Ehdotus pohjautuu uudenlaiseen ajatukseen taidemuseosta sosiaalisena foorumina. Yleisöstä ja kaupungista tulee aktiivinen taiteen tekijä ja tuottaja ja tälle interaktiolle on varattu museon keskeinen tila. Myös rakennuksen muotokieli tukee rakennuksen kutoutumista osaksi ympäristöään.

Kissing Helsinki

Antti Ahlavan ja Kivi Sotamaan työ on esillä kaikille avoimessa näyttelyssä Helsingin Taidehallissa.

Antti Ahlava on Aalto-yliopiston kampuskehittämisen vararehtori ja arkkitehtuurin laitoksen professori. Kivi Sotamaa on Aalto-yliopiston Digitaalisen suunnittelun laboratorion (ADD) taiteellinen johtaja. Kilpailuehdotuksen kolmas tekijä on arkkitehti Fredrik Lindberg.

Guggenheim Helsinki -kilpailulla etsitään ehdotuksia Helsingin Eteläsatamaan tulevaksi taidemuseoksi. Kilpailun on järjestänyt kansainvälinen Solomon R. Guggenheim -säätiö. Kilpailuun saatiin ennätyksellisen suuri määrä ehdotuksia, kaikkiaan 1715. Tuomaristo valitsi finalisteiksi ja palkitsi kunniamaininnalla töitä, jotka ovat osanneet hahmottaa näkymiä tulevaisuuden museolle.

Kissing Helsinki ja muut Guggenheim Helsinki -kilpailun parhaiten menestyneet ehdotukset ovat esillä Helsingin Taidehallissa 25.4.–16.5.2015. Näyttely on maksuton ja yleisölle avoin.

Lisätietoja: